Castricummer Henk van der Eng, onze nummer 5 op de kandidatenlijst, legt uit waarom hij zich samen met Fons Lute uit Bakkum wil inzetten om de spoorlijn tussen Uitgeest en Castricum te verleggen langs de N203 naar Limmen. Henk: “Het is een dure oplossing, maar die verdient zichzelf terug. Onder de streep levert het de gemeente op termijn 26 miljoen euro op”.
De voordelen zijn legio:
- Alle overgangen in de gemeente worden opgeheven;
- Op het huidige spoortracé komt ruimte voor 2 á 3.000 woningen, de grondopbrengst wordt geraamd op €250.000.000, afhankelijk van het aantal te bouwen woningen. Daarmee zijn de aanlegkosten van het nieuwe spoor terugverdiend;
- De leefbaarheid van het dorp wordt geweldig vergroot, denk aan geluidhinder, overgangen en de prachtige verbinding met de natuur;
- De bereikbaarheid van het station voor de kernen Limmen Akersloot wordt enorm vergroot;
- De relatie duingebied met de kern Castricum wordt hersteld;
- Er zijn geen geluidsisolerende maatregelen aan huizen en schermen langs de spoorlijn nodig;
- De barrière tussen Castricum en Bakkum wordt opgelost;
- Makkelijk te bouwen en te faseren; (Minder scherpere bocht in tracé (tijdwinst treedt op);
- Minder doorsnijdende infrastructuur door het landschap.
De spoorlijn dwars door het dorp gaat in de toekomst steeds gevaarlijker situaties opleveren, verwacht Henk. “De rijksprognose is dat het elektrisch auto- en fietsverkeer met ca. 30% gaat toenemen. Gelijkvloerse kruisingen worden na het invoeren van spoorboekloos rijden van treinen levensgevaarlijk. Elke 3 minuten een trein dwars door Castricum gaat dan tot ongelukken leiden”.
Henk erkent dat er ook nadelen zijn: “Ja, zoals dat het station van Castricum net is vernieuwd, maar eigenlijk hoeft ook dat geen groot probleem te zijn want ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en hergebruikt materialen en gebruikt schone grondstoffen. Bovendien zal er nog een behoorlijke afschrijftermijn gelden als het alternatief ‘spoor volgt N203’ zou worden gekozen’.” Vanzelfsprekend is een nadere haalbaarheidsstudie en participatie van meerdere partijen en belanghebbenden noodzakelijk, aldus Henk, die zijn plan uitdacht samen met de Bakkummer Fons Lute. VrijeLijst kandidaat Thetmar Lammers (nummer 11 op de kandidatenlijst) opperde in 2010 al om de spoorlijn naar de Zeeweg te verleggen. Inmiddels scharen drs. J. Teeuwisse en P.H. Hoff, beiden lid van de door de gemeente ingestelde maatschappelijke denktank Integraal Verkeersplan en de Ondernemers Vereniging Castricum (OVC) zich achter het plan.

haalbaarheidsstudie studie en participatie van meerdere partijen en belanghebbende noodzakelijk