In de kranten lees je er weinig over. Maar aan tafel met vrienden is het dagelijks onderwerp van gesprek: vliegtuiglawaai. Wie er gevoelig voor is, zit in Castricum ’s ochtends om halfvijf rechtop in z’n bed. De herrie is niet te harden en gaat de hele dag en een groot deel van de nacht door. Slapen met de ramen open is ondoenlijk.

De kisten scheren zo laag boven je hoofd voorbij dat het lijkt alsof ze dwars door je slaapkamer komen. Buiten valt het gesprek soms noodgedwongen even stil als er weer een prijsvechter passeert. Je hoeft niet naar Specsavers te zijn geweest om de piloten achter hun raampjes te kunnen zien zitten.

Hoe heeft het zover kunnen komen? Een actie waarvoor ik me jaren geleden met Milieudefensie liet porren zouden we waarschijnlijk nu met ons leven hebben moeten bekopen, maar toen kon het nog: in een auto met geblindeerde ramen lieten we ons in vliegende vaart afzetten op Schiphol, om ons enkele tellen later in de vertrekhal op ijlings uitgeklapte noodbedden te nestelen. Met de in haast opgezette slaapmutsen maakten we de geschrokken dienaren van de Koninklijke Marechaussee duidelijk: hier gaan we voorlopig niet meer weg.

Het stille protest tegen nachtvluchten haalde de voorpagina’s van landelijke kranten. Met succes werden daarna in gemeenten moties aangenomen die de minister opriepen om de luchtvaartwetten aan te scherpen en nachtvluchten te verbieden.

Ook in Castricum.

Het Platform Vlieghinder Castricum was met 1100 leden lange tijd de grootste actiegroep in de geschiedenis. Castricum was ‘on top’ in de strijd tegen vliegtuiglawaai. Als raadslid ging ik mee in een delegatie die bij de Tweede Kamer specialisten in Den Haag verhaal ging halen.

Dat was toen.

De laatste tijd sla ik de online pagina’s van het platform af en toe weer eens op. Het aantal leden is gehalveerd. In de Gemeenteraad van Castricum gaat het al jaren niet meer over ‘Schiphol’. We tasten in het duister over hoe de lokale belangen worden behartigd aan Alderstafels, Overlegraden en klankbordgroepen. In Heiloo is men deze week opgeveerd nu daar ergens op een dak een antenne wordt geplaatst om de decibellen te registreren. Castricum heeft zo’n kastje al lang, maar ik denk dat de sleutel ervan is zoekgeraakt of weggegooid. We horen er in ieder geval al jaren niks meer van.

Van de week heb ik m’n slaapmuts weer opgezet. Met een rijtje stevige vragen aan het gemeentebestuur wil ik wel eens weten hoe het zover heeft kunnen komen. Over een maandje komen de antwoorden. Misschien wordt het weer eens tijd om een nacht op Schiphol door te brengen.

7 reacties

  1. LUCHFIETSERIJ? INDERDAAD!

    In zowel het Nieuwsblad voor Castricum als De Castricummer schreef het gemeenteraadslid Ron de Haan (Vrije Lijst), een uitgebreid artikel over de (over)last van vliegverkeer boven Castricum. Ik ga er daarbij vanuit dat hij bedoelt de gemeente Castricum, oftewel alle kernen, want ook in Limmen, waar ik ongehinderd door geluidsoverlast al bijna 72 jaar woon, gaat vliegverkeer over ons dorp.
    Ik heb last noch overlast, maar dat is niet maatgevend. Ik respecteer andere meningen en visies en ben ervan overtuigd dat er wel degelijk mensen zijn die dit als ernstige overlast kunnen ervaren.

    Wat is Luchtfietserij?
    Enkele definities vanaf het internet:
    1. veel fantasie, een rijke verbeelding hebben.
    2. voornemens en plannen maken die nooit uitgevoerd zullen of kunnen worden.

    Beste Ron (wij kennen elkaar), hoe is het mogelijk dat je deze term gebruikt voor je artikel, het dekt exact de lading. Immers het begrip van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat (het begon al om 04.30 uur) slaat nergens op. Er is nooit een constante stroom vliegtuigen op exact dezelfde plek, alles is sterk afhankelijk van het weer en de windrichtingen en welke banen zijn er open of beschikbaar. Bovendien zijn er piek- en daluren in aankomst- en vertrektijden.
    De vliegtuigen vliegen bijna door je slaapkamer? Totale onzin, er zijn wettelijke voorschriften omtrent minimum hoogtes en daar wordt strikt de hand aangehouden.
    En het woord prijsvechter, dat slaat nergens op, maakt het iets uit of het een chartervlucht van Transavia, lowcost airlines als EasyJet, Ryanair, WizzAir of Vueling is, of misschien lijndiensten van KLM, Aer Lingus, British Airways of Delta? Neen alles maakt geluid.
    En door welke bril je ook kijkt, nimmer kun je de piloot of de passagiers zien zitten (zwaaien?). Als het zover is boven de gemeente Castricum, dan slaat het toestel vervolgens in Akersloot of Uitgeest te pletter. Wat een onzin! Dit is nu echt borrelpraat en stemmingmakerij. Als je denkt dat je door welk platform, praatgroep, inspraak tafels of meetpunt invloed kunt uitoefenen op de activiteiten van de luchthaven Schiphol of de vliegmaatschappijen, dan is dat met recht luchtfietserij. De economische belangen van de luchthaven en alles wat er omheen gebeurt zijn (al heel lang) ondergeschikt aan de overige belangen, dat was zo, is zo en blijft zo. In Limmen staat een geluidsmeetpunt, wie kijkt er ooit naar? Ik niet want je kunt er absoluut geen invloed op uitoefenen. Bellen dan maar? Leuk voor de statistieken: één beller uit de gemeente Castricum belde 1.000 x, fijn om te weten. Hielp het iets: neen. Actievoeren dan maar op SPL? Ik zou het onder de huidige omstandigheden maar uit mijn hoofd laten om de Koninklijke Marechaussee te tarten, het kan tot ernstige taferelen op de luchthaven leiden, grote paniek onder de aanwezigen. Dan maar vragen stellen aan het College? En wat voor antwoorden verwacht je? Vage woorden, vage toezeggingen, een onderzoekje hier een briefje daar. Verspilling van ambtelijke tijd en energie.
    De Luchthaven Schiphol is er al 100 jaar en is uitgegroeid tot een van de belangrijkste van Europa. Verplaatsen? Onmogelijk. Het is een gegeven, je zult er mee moeten (leren) leven, of elders gaan wonen. Kort geleden schreef een inwoner van Castricum, die hier pas twee jaar woonde, dat hij zich rot geschrokken was van de herrie, naar binnen vluchtte, ramen en deuren sloot en muziek aanzette. Wel erg naïef om je ergens te vestigen zonder vooraf eens te gaan kijken hoe het daar is en wat er allemaal voor activiteiten in de omgeving zijn. Oplossing: snel verhuizen, de woningmarkt is goed!
    Wij leven in deze gemeente om en nabij veel verkeer, A-9, N-203, spoorlijn, in- en uitvliegroutes van SPL, grote concentraties woningen en er wordt nog steeds veel bijgebouwd, dat alles produceert veel geluid en kan bij sommigen tot onaangename geluidoverlast leiden.
    Beste Ron, stop met je luchtfietserij, er zijn nog heel veel andere zaken binnen de gemeente Castricum waar je je tijd beter aan kunt besteden. Succes.

    Nb. De vooruitzichten, wereldwijd, voor nieuwe vliegtuigen (incl. vervanging):
    *Airbus zegt: 33.000 stuks
    *Boeing zegt: 39.620 stuks (beiden passagiers- en vrachttoestellen).

    Kees G. Kroone – Limmen.

    1. Helder Kees, met alle waardering voor je opinie – al zijn we het in dit geval – jij als VVD bestuurder, ik als kritische beschouwer van grenzeloze marktwerking en economisering, niet eens. Sinds drie jaar ben ik net als jij woonachtig in Limmen (het is mooi wonen in de gemeente Castricum). Buurtgenoten in de wijde omtrek bevestigen mij dat je wel een bunker moet bewonen om het geraas niet op te merken. En je weet, ik ben geen klager, en ik slaap zelf prima, maar anderen beleven dat toch echt anders. De kritische lezer ontvangt mijn woorden hier en daar met een knipoog, hoe gemeend de inhoud verder ook is. Dat heb ik geleerd van Mark (knipoog!) Misschien werpen mijn vragen aan het college nog een interessant licht op de financiële afstortingen destijds vanuit het Schipholfonds, die ten gunste zijn gekomen aan de sportverenigingen in onze gemeente. Zou ons lokale bestuur zich daarom nu zo op de vlakte houden? Met zomerse groet.

  2. Hartelijk dank Ron de Haan voor de aandacht die je geeft aan de ‘luchtfietserij’! Onbegrijpelijk dat een VVD’er die het belang van zijn ‘onderdanen’ moet vertegenwoordigen zo onwetend reageert.
    De nachtroute van vliegtuigen – van 11 uur ’s avonds tot 7 uur uur ’s morgens, 6 uur officieel- is een constante stroom. Het aantal loopt op tot momenteel 90 vliegtuigen, waaronder enkele kiloknallers, de vrachtvliegen. Meestal 25 jaar oud- niet van de nieuwste snufjes wat betreft de uitstoot voorzien.
    Overdag 60 vliegtuigen per uur op een hoogte van nauwelijks 600 meter gedurende 2.5 uur achter elkaar over het dorp is geen uitzondering.
    Ik begrijp heel goed dat de economische belangen van Schiphol groot zijn, maar veel hinder kan worden voorkomen door een betere spreiding en hoger vliegen. Verbetering en aanpassing aan de nieuwe tijd van de software op de Luchthaven Schiphol is een optie. Nu is sterk de policy dezelfde route vliegen. Immers dan komen wel steeds dezelfde klagers maar wel de minste! Een slecht democratisch besluit met een discriminerend karakter.
    Het plan zal zijn uitgebroed door de tafel van Alders.
    Ik ben graag bereid om actie te voeren, alleen al om na 3 jaar zonder het geluid van de TV te kunnen slapen.

  3. Ron bedankt voor jouw reactie, maar ik wil vooral even reageren op Marijke Bollweg, die ik ook goed ken, wij wonen hemelsbreed op max. 150 meter van elkaar. Het is maar hoe je geluid beleeft, jij dus anders dan ik (wij). Als jij Marijke schrijft aan mij: onwetend, dan getuigt dat van weinig respect voor andermans mening, immers jij weet helemaal niets van mijn kennis inzake de luchtvaart. Jammer. Dan ook nog VVD’er en “onderdanen”, ik ben lid van de VDD dat is geen enkel geheim en algemeen bekend, voor mij een uitstekende partij, al vanaf mijn 18e. De VVD kent leden, kiezers en burgers van ons land/gemeente: geen onderdanen. Niemand binnen de VDD is onderdanig aan wie dan ook. Dat is dus recht gezet. Als jij graag voor een andere partij kiest: ga je gang dat is democratie.
    Maar terug naar het onderwerp. Ik geloof direct jouw cijfers, maar schromelijk overdreven, al die vliegtuigen komen niet achter elkaar over dezelfde lijn, dat wordt strikt geregeld vanuit de torens op SPL. En dan nog even je opmerking over kiloknallers: gestoeld op niets! Dat is nu echte tafel/borrelpraat en ik had dit eigenlijk al eerder van anderen verwacht, oude toestellen, je zegt zelf 25 jaar of ouder. Belachelijk, alles wat niet aan de geluidsnormen in Europa voldoet mag gewoon het luchtruim niet meer in, die regels gelden al 25 jaar!!. Een vrachtvliegtuig is exacts hetzelfde toestel als een passagiersvliegtuig, je kunt ze, als ze daarvoor zijn aangepast/ingricht, in enkele uren gemakkelijk ombouwen, Martinair is er groot mee geworden. Het startgewicht wat het meeste geluid produceert, immers vol passagiers en/of vracht plus brandstof is aanzienlijk meer dan het dalen/landen waarbij de brandstof al bijna gebruikt is. Dat is dus pas echte praat in onwetendheid. Dezelfde mythe, ook graag onderwerp van tafelgesprek, ‘s nachts vliegen oude Russische of Afrikaanse kisten met vracht. Er is op SPL geen DC-8 of Tupolev/Ilyushin meer te zien, al heel lang niet meer. Allemaal in Europees luchtruim niet meer toegestaan. Even ter illustratie, de gemiddelde leeftijd van de Areoflot (SU) toestellen en van het helaas failliet gegane Transaero Airlines (Rusland), ligt aanzienlijk lager dan de gemiddelde leeftijd van KL/AF Al deze info heb ik niet van mijzelf, maar kun je vinden en bovendien mijn vliegervaring (zeer frequent) vanaf 1966 heeft ook interesse gewekt. Een goed onderhouden toestel kan overigens aanzienlijk ouder worden dan 25 jaar.
    In mijn eerste reactie heb ik nog aantallen nieuwe/vervangingsmarkt genoemd, daar ontbreekt de periode: dat is van 2016 tot 2035 = 20 jaar.
    Tenslotte Marijke, en dat geldt voor velen, geef ik nog een tip mee: laat het niet je leven gaan beheersen, het gaat tussen je oren zitten, heel slecht voor je gezondheid en stemming. En als je mee wilt praten aan welke tafels dan ook, je denkt dat je invloed kunt uitoefenen: utopie.
    Met respect voor je andere visie/mening.
    Succes en geniet van het leven!
    Groeten, Kees, zondag 7 augustus 2016.

    Het is 11.20 uur, motregen, vlagerige wind, geen vliegverkeer op dit moment……….

  4. Voor de helderheid in de polemiek tussen de heren Ron de Haan en Kees Kroon, dient deze laatste wel even te vermelden – nog wel zo chic – dat hij voor zijn pensioen bij een bekend toeleveringsbedrijf van de luchtvaart werkzaam was, dat o.a catering-trolleys levert, en dat mondiaal diverse vestigingen heeft.
    -Profiel LinkedIn; ” Sales and Marketing Director/PR Excecutive”
    -Driessen Aircrafts Interior Systems (Europa) BV; 1984-2005( 21 jaar)
    Zo is dan meteen duidelijk dat hier de uitdrukking ” Quisque sibi proximus” van toepassing is; kwam deze heel toevallig zojuist tegen in “Het Groot Denkraam” van Marten Toonder(A’dam 1972). En dat de heer Kroon andere meningen en visies respecteert geloof ik niet gezien de rest van zijn betoog, dat duidelijk moet maken dat verzet tegen de allesoverheersende economische belangen van Schiphol zinloos is en acceptatie van lawaai en vervuiling de enige mogelijkheid is of verhuizen! Slikken dus en …daarna komt vanzelf het stikken!

    Van Schiphol en vliegtuigen maken we allemaal graag gebruik om snel naar onze vakantiebestemmingen te reizen of andere meer zakelijke bezigheden, maar dat wil niet zeggen dat er geen limiet is voor het gebruiken van deze luxe, en dat er nog miljoenen mensen meer vervoerd kunnen worden, nog meer dan 55 miljoen in 2015.

    Aan de chicanes over het gebruik de term luchtfietserij wil ik geen aandacht besteden en ook niet aan de beeldspraak die daarna volgt, hoogstens dat ik deze goed begrijp door de ervaring van destijds op Uilenstede op de 11etage; onder de aanvliegroute van de Buitenveldertse baan was het onmogelijk om te studeren tussen 17.00 uur en 20.00 uur.

    Oude machines – sommige machines vallen van ellende bijna uit elkaar volgens een techneut op
    Schiphol werkend – maken veel meer lawaai, vergeleken met de moderne “fluisterende vliegende 2 (4) -motorige stofzuigers” ! Een contradictio in terminis want ze produceren wel degelijk fijnstof, een serieuze bedreiging van de gezondheid; dat kan elke arts, elke longarts u duidelijk maken. En goed zichtbaar na enige tijd op bijvoorbeeld wit tuinmeubilair!

    Moderne vliegtuigen maken -zo mogelijk als er voldoende ruimte is in de corridors – gebruik van een methode die minder geluidsoverlast veroorzaakt en tevens brandstofbesparend is, namelijk de glijvluchtnadering; Continous Descend Approach, C.D.A. Maar als het te druk is zoals nu in de zomervakantie is waarschijnlijk deze glijvluchtmethode minder goed bruikbaar, dunkt mij.

    Bij het ouder worden van de mens neemt de kwaliteit van het gehoor aanzienlijk af, en als je ’s nachts je gehoorapparaatjes uitdoet, heb je inderdaad geen last van vliegtuiglawaai.
    Maar de rest van de bevolking en met name de beroepsbevolking daarentegen krijgt wel last van slaapdeprivatie en daardoor gezondheidsproblemen.

    NOMOS, dat het vliegtuiggeluid meet, werkt met “Lden”, Level-day-evening-night.
    De periode van 19.00 – 23.00 uur krijgt een wegingsfactor van 3;
    van 23.00 – 7.00 uur, een w.f. van 10; omdat het lawaai als het meest hinderlijke wordt ervaren! De tijd van 7.00 -19.00 uur, krijgt w.f. 1!

    Het meetpunt in Castricum, de Bloemen, nr. 32, geeft deze middag binnen 2 uur een tiental waardes die liggen tussen de 50 en de 70 !

    Het is natuurlijk flauwekul om gemiddelde iso- Lden curven te produceren, zoals NOMOS ook doet want dit geeft een compleet vertekend beeld dat natuurlijk lager is dan de oorverdovende uitschieters naar boven; ook midden op de startbanen is het wel eens stil… ! Ook een huilbaby krijst niet altijd!

    In plaats van ons zelf tot lijdend voorwerp te laten maken, kunnen wij ook besluiten om tegen deze huidige gang van zaken waarbij het neo-liberalisme duidelijk een bedreiging gaat vormen voor de volksgezondheid en dus het welzijn, in opstand te komen. Het neo-liberalisme – dat blijft lachen – terwijl de armoede en ellende bij de meerderheid van de bevolking toeneemt evenals de verborgen werkeloosheid, en ook de inkomensverschillen steeds groter maakt!

    Schiphol maakte vorige jaar 272 miljoen winst, die ten dele ongetwijfeld wordt geïnvesteerd, maar ook voor een deel naar de aandeelhouders gaat, waardoor de welvaart bij een relatief kleine groep toeneemt!
    Recent is door de Commissie Grashoff, leden van de TK met diverse politieke pluimage een rapport uitgebracht om te komen tot een ruimer welvaartsbegrip, dat beter past in een ” Groot Denkraam”, en niet alleen maar gebaseerd is op het BNP, dat alleen maar eurootjes telt!

    En nu we het toch over luchtfietserij hebben; als landen betaald worden voor het over hun gebied vliegen, vind ik dat wij ook betaald moet worden, als er over ons grondgebied gevlogen wordt…Als wij, huis- en grondeigenaren in deze gemeente ons collectief gaan organiseren en vervolgens de rechter om een uitspraak verzoeken om een reëel en rechtvaardig prijskaartje te hangen aan de vluchten over ons grondgebied dan krijgen we een zuiverder beeld van de optelsom van interne- en externe kosten! Tevens betekent dit compensatie want ook de waarde van ons onroerend goed immers daalt door deze geluidsoverlast en fijnstof, die nu stilletjes en stiekum wordt afgewenteld!

    Dan gaat Schiphol, grote milieuvervuiler, wat fijnstof en geluidshinder betreft ook betalen, zoals ook in andere sectoren en productiebedrijven dat het geval is; het profijtbeginsel annex de vervuiler betaalt, past keurig binnen de neo-liberale politiek!

    En dan beslist een beetje meer dan de peanuts van het Schipholfonds van 500.000 euro ( inclusief vergader-en bestuurskosten!) voor het hele gebied met al die miljoenen inwoners! Deze fractie van de winst, een fooitje gegeven aan de sportieve jeugd, een zoethoudertje ! Het inkapselen van de kritische inwoners met dit charmeoffensief van het gebied rondom Schiphol.
    Een doekje voor het bloeden; oftewel de kruimels van de Schipholtafel.

    Dus ” Neem het niet”! Inwoners van deze gemeente, verenigt u!

    “Neem het niet” is de titel van een zeer lezenswaardig pamflet van 30 pag. van Stéphane Hessel.€ 3,95. met voortreffelijke kritiek van de wereldpers. Isbn 9789461640383.

    Drs.W.J.M. (Tim) ten Holder, Castricum.

  5. Onderstaande bijdrage publiceert De VrijeLijst op verzoek van Remi Voulon, Castricum.

    Feit is dat de vliegtuigen ’s nachts omgeleid worden via Noord-Holland. Vliegtuigen die normaal via het zuiden binnenkomen en dus helemaal niet over Castricum hoeven te vliegen. De nachtvluchten zijn voornamelijk van Transavia (vanuit Mid.Zee gebied) en Corendon (Turkije) Dit houdt in dat er ’s nachts waarschijnlijk een No Fly Zone is boven de regio Nieuw Vennep, Hoofddorp en Amstelveen. Ik ben niet op de hoogte van de afspraken van de regio met Schiphol maar dan zou ik de vraag stellen: waarom zij wel en wij niet? Ik ben een fan van vliegtuigen. Was vroeger spotter en ik zit altijd op flightradar. Ik ken vliegtuigen, hun routes en tijden. Wat er op dit moment ’s nacht aan vliegverkeer over ons dorp komt is niet ok. Ramen dicht, oordoppen in.

    Je kan dan als VVD politicus zeggen dat je je er niet druk over moet maken en mensen advies geven het hun leven niet te laten beheersen maar dat is een hele domme opmerking en als politicus die in dienst van het volk (onderdanen?) zou moeten staan ook niet echt slim. Maar ja van de VVD weten we hoe inmiddels hoe zij met democratie en wil van de burger omgaat. Ach VVD en vliegtuigen…vraag maar aan de nabestaanden van MH17 wat voor gevoel zij daar over hebben. Anyway: volgend jaar verkiezingen, bedankt en tot nooit meer ziens VVD.

    Schiphol is een bak werkgelegenheid en daarom zal er niets veranderen. Ook niet dmv overleg. Overleg heeft nul zin want Schiphol zal steeds weer zijn parameters te buiten gaan en de minister zal haar vingers er niet aan branden. Dus wat wel te doen. “Lawaai” maken en aandacht vragen kan nooit kwaad. Van daaruit weer de volgende stap bepalen. Ik denk en doe graag met jullie mee.

    Remi Voulon

  6. Beste Ron,

    Jouw artikel in ‘de Castricummer’ over geluidsoverlast knipten wij uit ter reactie. Dat is er (nog) niet van gekomen. Maar…. de ingezonden brief van dhr Kees G. Kroone (VVDer) noopt mij tot een snelle reactie.

    Gelukkig heb ik een vaste en diepe slaap waardoor mij veel nachtelijk vliegtuig-lawaai wordt bespaard. Echter, mijn vrouw wordt er vaak wakker van. Door de ramen dicht te houden, met het constante gezoem van de airco op de achtergrond, is het nog enigszins te harden. Idd, dat is niet élke nacht, maar toch!

    Ik kan mij voorstellen dat de planners op Schiphol ooit een denkbeeldige cirkel rond Schiphol hebben ingetekend. Vervolgens, over een periode van zeg vijf jaar, laat men uit alle kanten de vliegtuigen invliegen en registreert men de klachten (ook klachten behandeling is een erkend bestudeerd bedrijfsmodel). Ja, dan moet
    je tot de conclusie komen dat het overvliegen/aanvliegen over ‘de gemeente Castricum’, waar relatief weinig mensen wonen, een optie is waar men inmiddels voor schijnt te hebben gekozen.

    Dat neemt niet weg dat de overlast enorm kan zijn. Het gebeurt regelmatig dat wij, overdag zittend op ons terras, moeten stoppen met praten omdat het vliegtuiglawaai te heftig is. Nergens lees ik over de kerosine lozingen, in de laatste mijlen voor de landing, die vliegtuigen tijdens het landen doen om hun maximum landing-gewicht te behalen! Een fijne nevel verspreidt zich dan over de oppervlakte, veelal herkenbaar aan een vettige afzetting op gladde oppervlaktes.

    Zoals ik het lees gelooft de heer Kroone dus niet in democratie, het bestuursrecht en inspraak van de burger daar waar grote economische belangen spelen. Misschien heeft hij wel gelijk. Thans wordt het volk talloze windmolenparken door de strot geduwd en zijn ‘fijne’ democratische partij (ooit aangevoerd door sjoemelaar Wiegel) is ervaren in de achterkamertjes politiek en besluitvorming door sterke lobbyisten. De heer Kroone geeft met zijn ingezonden brief een prachtig beeld van zijn beperkte kijk op de wereld.

    Toen Albert Plesman in 1919 de KLM oprichtte was er nog nauwelijks commercieel luchtverkeer. Hij mocht gebruik maken van de (toen) landings-velden van defensie. In 1920 waren er op ‘Schiphol’ 440 passagiers vervoerd. Heel wat anders dan de 60 miljoen+ passagiers van nu (waarvan 80% overstappers). Het behoeft geen betoog dat met de groei naar 650.000 vluchten per jaar de geluidsoverlast zal toenemen. Ik ben benieuwd naar wat de heer Kroone daarvan vindt? Moet die luchtvaart dan maar onbeperkt blijven toenemen zodat we straks in de Randstad áán de start en landingsbanen wonen? Vinden we het MVO als een retourtje met de trein vv-Castricum Sittard € 105pp kost en een retourtje Mallorca met een prijsvechter € 50,00? Hoe begrijpelijk de ligging van Schiphol ook is, met zal móeten gaan inzien dat de groei van Schiphol niet oneindig kán zijn. En dáár hoor ik Kroone ook niet over.

    De heer Kroone zegt al bijna 72 jaar ongehinderd door geluidsoverlast in Limmen te wonen. Fijn voor hem! De dikke van Dale schrijft: Luchtfietsen = fantaseren. Laten wij blijven luchtfietsen en in onze fantasie en werkelijkheid mogen meemaken dat we verlost zijn van de Schiphol-lawaai-terreur. Voor minder geld dan de Noordzee-windmolens nu kosten legt er een prachtig vliegveld in zee, 40 km uit de kust met HS-lijnen naar de hubs vanaf het Schiphol in de Haarlemmermeer.

    Ik wens je veel inspiratie

    Een bezorgde inwoner van de gemeente Castricum (naam en adres bij De VrijeLijst bekend)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *